Dette bør du overveje, før du sælger virksomheden

Før du sælger din virksomhed, måske endda dit livsværk, er det vigtigt, at du overvejer en række forskellige faktorer. Der er nemlig flere væsentlige ting, du bør have med i overvejelserne, før du vælger at overdrage din virksomhed til en anden person eller virksomhed.

I denne artikel kigger vi på flere centrale ting i forhold til virksomhedsoverdragelse, hvor et garvet advokatfirma med års erfaring på bagen, er en god alliance.

Har køberen allerede fundet dig?

For enkelte virksomhedsejere med ambitioner om salg af deres virksomhed ligger salget allerede for deres fødder, idet køberen måske allerede har henvendt sig og afgivet et acceptabelt købstilbud. Sådan er det imidlertid ikke for alle virksomheder og deres ejere. Hvis du ikke har en køber til din virksomhed, men ønsker en, så bør du overveje at tage første skridt mod et salg; at fastsætte en pris på virksomheden.

Dette skridt er dog ikke nemt, og det kan variere meget fra virksomhedstypen og den forventede virksomhedsvækst, hvordan prisen bliver fastsat. Flere iværksættere og finansmænd arbejder ud fra en tommelfingerregel, der hedder, at du ganger det overskud, som din virksomhed genererer årligt med tre, og dermed har du prisen for din virksomhed.

Så enkelt er det dog ikke i alle tilfælde, og er din virksomhed eksempelvis i lovende vækst kan du forvente, at det årlige overskud kan blive ganget med meget mere end blot tre, og dermed er din virksomheds værdi endnu højere, fordi potentialet i fremtiden er stort.

Når du har fastsat prisen, er det med at finde en køber. Hvis køberen ikke allerede har fundet dig, bør du selv gøre dig nogle simple overvejelser. Det er slet ikke så svært, som det lyder. Start med at se på hvilke virksomheder, der kunne have interesse i et marked, som din virksomhed ernærer sig ved.

Utallige, med erfaring inden for salg af virksomhed, er startet med en sortering, hvor der systematisk bliver gået fra ende til ende for at finde den ideelle virksomhed i form af en køber. Start eksempelvis med deres regnskaber, hvor egenkapital oftest giver et præcist indblik i, om virksomheden har råd til din virksomhed.

Timing

En anden vigtig regel er, at omstændighederne altid påvirker prisen. Er timingen den rette? Det spørgsmål bør du altid stille dig selv, før du endeligt beslutter dig for at sælge. At besvare spørgsmålet er ikke nemt, og det er kun dig selv, der kan foretage en realistisk vurdering af, hvorvidt det er rigtig timing at sælge virksomheden lige nu. Gør op med dig selv, hvad der er det vigtigste for lige netop dig; ønsker du den højeste pris, eller ønsker du at blive en risikofri mand igen?

Der er mange scenarier, og er din virksomhed i vækst, og ligeledes har været det historisk, så kan du jo både vælge at tro på, at væksten fortsætter og dermed vente med at sælge og forhåbentligt tjene endnu flere penge. Omvendt kan det også ende med, at væksten stopper, og risikoen for tabte penge stiger. Det handler alt sammen om timing, så overvej disse få ting, og mærk efter i maven.

Overvej dine forpligtelser

Før du sælger virksomheden, er der en lang liste med forpligtelser, du bør kigge igennem og ligeledes overveje, før du træffer en beslutning. Nogen vil mene, at de vigtigste forpligtelser er personlige. Dem kender du udelukkende selv, og som regel er det forpligtelser i forhold til familie i det private liv. De vigtige i forhold til virksomheden har vi styr på, og dem bør du helt sikkert overveje før et salg.

Skylder din virksomhed penge? Er der faktureret for alt udført arbejde? Er der kunder, som skylder dig penge? Hvad er egenkapitalen i virksomheden?

Egenkapitalen er et meget interessant spørgsmål. Du skal nemlig huske på, at egenkapitalen er din alene. I tilfælde af virksomhedssalg fungerer det sædvanligvis således, at en køber betaler dig krone for krone svarende til din egenkapital. Har du 100.000 kroner stående i egenkapitalen, vil køber ligeledes betale dig disse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *