Hvilket regnskabsprogram skal du vælge, når du starter virksomhed?

Person bruger computer til køb

Der er mange beslutninger at tage, når man starter virksomhed. Det kan virke lidt svært at overskue. Du skal finde ud af virksomhedsform, regnskabsprogram, markedsføringskanaler og meget mere. Alt sammen i opstarten, hvor du mest af alt bare har lyst til at gå ud og finde nogle kunder.

Du kommer ikke uden om de fleste af beslutningerne. Du har brug for et regnskabsprogram til din virksomhed, for du skal føre regnskab. Du kan heller ikke undvære de andre ting. Så det er bare om at komme i gang og finde ud af, hvad du vælger.

Vælg et brugervenligt program

Når du lige starter op, har du nok ikke megen erfaring med at drive virksomhed og at føre regnskab. Så kan det være en fordel, at du vælger et regnskabsprogram, der er brugervenligt. Det er simpelthen nemmere for dig, hvis det er et system, du kan finde ud af.

Du kommer til at lave regnskab løbende. Der er forskel på, om man gør det hver dag, hver uge eller sjældnere. Men du kommer til at bruge regnskabsprogrammet mange gange. Derfor er det vigtigt, at du vælger et, du kan lide at arbejde i. Du skal også gerne kunne finde ud af at arbejde i det.

Vælg et billigt program

I opstartsfasen har de færreste virksomheder mange penge at gøre med. Du vil altså være nødt til at passe på pengene. Derfor bør du vælge et regnskabsprogram, der er billigt eller ligefrem gratis. Så kommer det ikke til at spise hele din virksomheds lille startomsætning.

Der findes gratis muligheder som billy, der er perfekt til små nyopstartede virksomheder. Det er både brugervenligt og gratis. Din virksomhed vil have større chancer for succes, fordi du ikke skal bruge en masse penge på at føre regnskab.

Få hjælp til regnskabet

Det er også en god idé at vælge et system, der har support. Hvis du ikke har mange års erfaring med bogføring og kender et bestemt program ud og ind, så er support godt. Der vil dukke spørgsmål op, når du laver regnskab. Pludselig skal du bogføre en post af en type, du ikke har prøvet før. Så er det smart at kunne spørge.

Som ny er det altid godt at være åben over for hjælp. Det er også en god idé at sikre sig, at man kan få det. Vælg derfor et regnskabssystem, der tilbyder support. Så kan du altid spørge, når der dukker noget nyt og forvirrende op.

Vælg et automatisk program

Efterhånden som du begynder at få mange kunder, vil du sætte pris på, at der er noget automation i dit regnskab. Vælg et program, der kan tale sammen med de andre systemer, du bruger. Så kan fx køb blive bogført automatisk, og du skal ikke sidde og taste hvert eneste ind.

Det er smart og nemt, når det kører automatisk. Vælger du et program med support og automation, kan du få hjælp til at sætte det op, og så skal du ikke gøre ret meget derefter. Dit valg kan altså gøre det nemmere for dig at drive din virksomhed.